Consulting Jobs

Cumpanasu Partners is looking for talented versatile attorneys

Cumpanasu Partners is currently expanding its cons...

CUMPANASU INSOLVENCY recruteaza Practician in Insolventa

CUMPANASU INSOLVENCY recruteaza Practician in Inso...

CUMPANASU PARTNERS recruteaza Middle Level Lawyer

CUMPANASU PARTNERS recruteaza Middle Level Lawyer ...

CUMPANASU PARTNERS recruteaza Middle Level Lawyer

CUMPANASU PARTNERS recruteaza Middle Level Lawyer ...

CUMPANASU PARTNERS recruteaza Senior Lawyer

CUMPANASU PARTNERS recruteaza Senior Lawyer cu exp...

Cumpanasu Partners is looking for experienced lawyers

Cumpanasu Partners is looking for lawyers experien...

Cumpanasu Partners is looking for new lawyers

Cumpanasu Partners is looking for lawyers experien...

Reff & Asociatii isi deschide portile pentru viitorii profesionisti

Reff si Asociatii SCA, societatea de avocati repre...

Duncea Stefanescu is recruiting experienced lawyer and junior lawyer

Experienced Lawyer, Advisory Requirements- full...

It’s your career. Where will you take it?

Experienced Lawyer with Reff & Associates Real...

Cumpanasu si Dejescu recruteaza avocati

CUMPANASU si DEJESCU recruteaza avocati pentru niv...

Premium Brands

Mihai Marcu, Presedinte: “MedLife acopera toate zonele de activitate medicala”

Dle Presedinte Mihail Marcu, cum se prezinta in 2012 business-ul MedLife? La ce nivel s-a ajuns din punct de vedere financiar, tehnic, logistic, uman? In prezent, MedLife isi desfasoara activitatea...

Michael Schmidt, Presedinte Automobile Bavaria Group: "Nu vrem sa ne cumparam cota de piata, ci punem pret pe relatia cu clientul"

Interviu cu Michael Schmidt, Presedinte Automobile Bavaria Group Dle Presedinte Michael Schmidt, cine isi cumpara BMW in Romania? Un mic "portret robot" al celor care prefera aceasta marca.Conducat...

Radisson Blu – definitia luxului

Simtind pulsul capitalei, in inima orasului, Radisson Blu Hotel din Bucuresti este locul la care, tot mai des in ultima vreme cand se vrea a se organiza o intalnire de afaceri, un pranz, o cina sau ...

Bento Box - Un pranz rapid si complet, servit intr-un mod specific japonez

Restaurantul Benihana din incinta hotelului Howard Johnson are placerea sa prezinte cel mai nou concept al sau - Bento Box. Acesta vine in intampinarea persoanelor foarte ocupate, care nu au timp sa...

Noul Porsche Boxster vine in Romania din luna aprilie

Programat sa isi faca aparitia in martie pe podiumul elvetian al Salonului Auto de la Geneva, noua generatie Boxster este prezentata deja intr-un comunicat oficial. Porsche a prezentat a t...

Testimoniale

"In ceea ce priveste catalogul si portalul anuaruldeconsultanta.ro, apreciez in mod deosebit aparitia acestor produse media targetate care ne lipseau si care reusesc o monitorizare eficace si obiectiva a societatilor de profil din tara."
Avocat Ovidiu Pop, Partener Badita & Pop

"Nu putem decat sa ne bucuram sincer de succesul repurtat de publicatia si site-ul pe care cu atata minunata competenta le conduceti. Suntem onorati sa ne numaram printre colaboratorii dvs si va dorim sa cresteti constant pe aceasta piata atat de competitiva."
Raluca PUTUREANU, Marketing Specialist ROMINVENT S.A.

Avem 129 vizitatori și nici un membru online

Viitorul PI: blockchain vs. contrafacere

Contrafacerea este un fenomen din ce in ce mai raspandit in cadrul UE, in detrimentul atat al cetatenilor sai, cat si al titularilor de drepturi de proprietate intelectuala. Pentru a pune acest lucru in perspectiva, bunurile contrafacute si piratate in statele membre au o valoare estimata de aproximativ 119 miliarde EUR, reprezentand aproape 5,8% din toate importurile.

Desi exista instrumente juridice pentru protejarea drepturilor de proprietate intelectuala („DPI"), contrafacerea a devenit tot mai creativa si necesita abordari noi.

Impactul economic si nu numai

O analiza granulara a datelor ne arata ca industria confectiilor a suferit o pierdere anuala a vanzarilor de aproximativ 12 miliarde EUR (i.e. 5,2% din cifra de afaceri totala a sectorului), urmata de industria produselor cosmetice cu 3 miliarde EUR si de industria jucariilor cu 1 miliard EUR. Astfel, doar in aceste trei sectoare de piata exista pierderi totale cumulate de aproximativ 16 miliarde EUR si 200.000 de locuri de munca, conform raportului „Impactul economic al contrafacerii in sectoarele confectiilor, produselor cosmetice si jucariilor in UE", publicat in ianuarie 2024 de Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuala (EUIPO). 

Acestea fiind spuse, atunci cand sunt intrebati despre contrafacere, oamenii presupun adesea ca aceasta afecteaza doar articolele de imbracaminte sau cosmeticele. In realitate, fenomenul este mult mai raspandit, extinzandu-se la produse alimentare si bauturi, ceea ce se traduce prin pierderi de venituri de aproximativ 2,28 miliarde EUR si aproape 5.700 de locuri de munca, dupa cum se mentioneaza in fisa informativa a EUIPO in cadrul campaniei „Ce avem pe masa?".

In plus, datorita standardelor de productie discutabile, aceasta practica nu afecteaza doar economia, ci si sanatatea consumatorilor. Avand in vedere aspectul ilicit al contrafacerii, este adesea dificil sa fie trase la raspundere persoanele responsabile. 
Astfel, ne punem intrebarea: ce facem acum?

Privind din trecut spre Web 3.0

Pe masura ce contrafacatorii devin mai creativi si gasesc noi modalitati de a deriva masurile de protectie existente, titularii DPI trebuie sa se adapteze la ritmul tot mai accelerat al inovarii. Masurile traditionale de combatere a contrafacerii devin din ce in ce mai vulnerabile la copiere si manipulare. In acest sens, cele mai frecvente exemple includ pozitionarea etichetelor in locuri specifice, holograme, coduri de bare si etichete RFID.

Una dintre cele mai recente abordari este implementarea tehnologiei blockchain pentru a tine evidenta lantului de productie si distributie. Desi acest articol nu isi propune sa exploreze toate subtilitatile tehnologiei blockchain, vom oferi o scurta prezentare generala pentru context.

In esenta sa, blockchain este un registru distribuit care inregistreaza tranzactiile intr-un mod sigur, imuabil si transparent. Datorita naturii sale descentralizate, nu exista niciun organ central sau de conducere, ci fiecare detinator are la indemana o copie exacta a registrului.

In ciuda naturii sale de „buzzword” si a aurei sale oarecum intimidante, acesta poate fi privit pur si simplu ca o lista de tranzactii, aranjate in ordinea procesarii dupa ce au fost validate de asa-numitii „mineri" sau „miners”. Procesul de validare are loc prin utilizarea capacitatii de calcul pentru a rezolva probleme criptografice.

Odata ce un bloc a fost adaugat la aceasta lista, el nu poate fi schimbat, mutat sau modificat. Aceasta este ceea ce il face un instrument atat de puternic in combaterea contrafacerii si protejarea drepturilor de proprietate intelectuala.

Fiecarui produs i se poate atribui o identitate digitala unica (de exemplu, prin coduri QR, RFID sau etichete criptate) care este inregistrata in blockchain, care nu poate fi modificata, dupa cum am mentionat anterior. Prin urmare, detinatorii pot verifica autenticitatea in fiecare etapa a lantului de aprovizionare - de la producator la distribuitor si la client. Aceasta inseamna ca ofera nu numai o autentificare usoara a produselor, ci si o trasabilitate sigura prin urmarirea de la un capat la altul sau „end-to-end”.

In plus, deoarece este descentralizat, oricare dintre detinatori poate vizualiza lantul de aprovizionare cu anonimizarea sa aferenta, fara a fi nevoie sa se bazeze pe un singur organism principal sau autoritate.

Dat fiind potentialul sau semnificativ, EUIPO a fost element cheie in promovarea adoptarii blockchain ca mijloc de combatere a contrafacerii. Astfel, a dezvoltat „AUTHENTICview", o platforma descentralizata menita sa sprijine autoritatile in protejarea DPI si sa simplifice autentificarea produselor, prin integrarea de NFT, a pasapoartelor digitale pentru produse si a colaborarii directe cu autoritatile vamale.

Trebuie mentionat faptul ca unii detinatori de DPI au luat in considerare utilizarea tehnologiei blockchain in corelatie cu Inteligenta Artificiala pentru a creste eficienta detectarii si a reduce riscurile. Ca urmare, unii titulari iau in considerare dezvoltarea propriilor modele lingvistice mici sau „Small Language Models”, concepute in scopuri foarte specifice, antrenate pe seturi de date obtinute prin contracte de licenta directa.

Va fi blocat lantul?

Desi se pare ca tehnologia blockchain poate face lumina in aceasta situatie, trebuie luate in considerare anumite implicatii juridice si de autorizare.

In acest sens, transparenta blockchain trebuie sa fie pusa in balanta cu respectarea GDPR ori de cate ori sunt implicate date cu caracter personal. In plus, utilizarea „contractelor inteligente" sau „smart contracts” necesita un cadru contractual clar pentru a putea fi eficace, avand in vedere mecanismele automate inerente de acordare a licentelor si de plata.

Acest lucru ar putea conduce la posibile implicatii privind rezilienta operationala digitala, astfel cum se prevede in Regulamentul (UE) 2022/2554. Or, toate aceste aspecte ar trebui analizate cu atentie in prealabil.

Nu in ultimul rand, trebuie evaluat impactul unei astfel de tehnologii asupra mediului, avand in vedere ca aceasta poate necesita cantitati considerabile de energie electrica pentru a valida fiecare bloc prin intermediul minerilor, in functie de mecanismul aferent si de echipamentul utilizat in procesare.

Calea cunoscuta

Pana la adoptarea pe scara larga a tehnologiei blockchain, majoritatea titularilor de DPI vor continua sa se bazeze pe elemente conventionale pentru asigurarea protejarii drepturilor. Siguranta oferita de existenta unui portofoliu de marci si modele industriale poate reprezenta piatra de temelie si o cale de urmat. Cel putin pentru moment.

Un lucru este sigur: indiferent de abordare, obiectivul comun este de a mentine piata echitabila, transparenta si, cel mai important, sigura pentru toti cei implicati.

Autor: Tiberiu Protopopescu (senior attorney at law), avocat specializat in proprietate intelectuala in cadrul Schoenherr si Asociatii SCA

Catalog

AFCAR 2025 coperta

Abonare la newsletter

* indicates required

Agenda obligatiilor fiscale 2019

EY agenda fiscala 2019 coperta

Kapital Minds logo portal

 

 

 

 

Relians logo portal

 

 Modular Services logo alb portal

 

 

 

YXS Avalana logo portal 25

 

 

Vialto logo portal bun

 

 

Dynamic Learning logo bun portal

 

Vertik logo nou portal

 

 

 

Auditcont Exal logo portal

 

 

 

 

Nobilis logo portal 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VTM logo nou 2025 portal

 

 

Trusted Advisor logo portal

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Accace logo 23

 

 

 

 

 

Wolftheiss logo 23

 

 

 

 

 

 Bondoc logo 2025 portal

 

 

 

 

 


 

 

Horvath logo 2021

 

 

PKF logo 2023 portal

 

Consult Afaceri logo portal

 

 


Valoria logo2 

 

 

  

 

 

   

 

 

 

     

prospect logo

 

 

Copyright © 2025 KLAUS MEDIA PRESS
Toate drepturile rezervate.