Michael Schmidt, Presedinte Automobile Bavaria Group: "Nu vrem sa ne cumparam cota de piata, ci punem pret pe relatia cu clientul"
Interviu cu Michael Schmidt, Presedinte Automobile Bavaria Group
Dle Presedinte Michael Schmidt, cine isi cumpara BMW in Romania? Un mic "portret robot" al celor care prefera aceasta marca.
Conducatorul de BMW vrea sa fie sportiv, sa fie vazut ca e tanar, dinamic, asta este cu ce se identifica BMW. Majoritatea clientilor nostri e reprezentata de oamenii care au profesii liberale, gen doctori, avocati, notari, dar trebuie sa stiti ca avem o baza mult mai larga de clienti in jurul acestui nucleu. Explicatia e una relativ simpla: avem la BMW un mix foarte bun de modele si tocmai acest model mix ne ajuta sa acoperim o gama cat mai variata de clienti. Pentru MINI, clientii vin in general din sectorul de publicitate, advertising, showbiz, sunt oameni foarte creativi in general si apreciaza tot ce poate oferi o astfel de masina.
Cate showroom-uri alcatuiesc azi reteaua de dealershipuri din grupul Automobile Bavaria Group? Unde sunt localizate si ce servicii ofera?
Aici, in Romania, am in prezent o retea BMW care acopera noua mari orase. In Bucuresti, sunt trei dealeri la Baneasa, Militari si cel pe care l-am redeschis de curand in Otopeni. Ceilalti opt dealeri se afla in Brasov, Cluj-Napoca, Constanta, Craiova, Galati, Sibiu, Targu-Mures si Timisoara. Pentru MINI, avem showroom si service in cadrul dealerului din Baneasa si centre de service care functioneaza in Cluj-Napoca si Timisoara. Acum, in ceea ce priveste serviciile sau activitatea noastra in general, va dati seama ca suntem de aproape 18 ani pe piata, deci avem o experienta indelungata in serviciile de vanzare si post-vanzare pentru marcile din portofoliul grupului BMW si ne asiguram ca orice client care a ales serviciile retelei noastre a luat cea mai buna decizie. In ceea ce priveste reteaua din Germania, acolo am 5 locatii, 5 dealeri: 4 full BMW si MINI si unul numai ca partener de service, unde am si service-ul Rolls-Royce, pentru ca nu am in aceeasi locatie si showroom-ul si service-ul Rolls-Royce. Am in centrul orasului Munchen showroom-ul si service-ul la 10 kilometri in afara orasului.
Ce investitii majore s-au facut pana acum in tot ceea ce formeaza azi Automobile Bavaria?
Am continuat anul trecut sa investim in dezvoltarea retelei. Am alocat 5 milioane de euro pentru centrele din Otopeni si Constanta, care au fost complet modernizate si reconstruite conform noilor standarde BMW. In urma acestor modificari, dealerul Automobile Bavaria Group din Otopeni a devenit cel mai important centru pe partea de tinichigerie si vopsitorie la nivelul intregii retele nationale. Suntem astfel singurul mare dealer auto din Romania care a realizat un astfel de centru intregrat.
Cum ati descrie in 3 cuvinte un autoturism BMW?
In general, un autoturism BMW emana dinamism, tinerete, inovare.
Ce servicii post-vanzare oferiti proprietarilor de BMW?
Incercam, si spun eu ca si reusim, sa venim cu cele mai bune servicii post-vanzare in intampinarea clientilor. Tot timpul suntem activi pe acest segment. Acum, de exemplu, avem oferte pentru sezonul de iarna, dar cautam sa atragem si clientii care au masini BMW de 4-5 ani si care pot beneficia in service-urile noastre de 60 de pachete speciale.
Ce masina conduceti domnule Michael Schmidt?
Seria 7 si Rolls-Royce, dar acum s-a vandut, a trebuit sa-mi comand altul! Modelul Ghost este foarte elegant sa-l si conduci, nu doar cu sofer. Celalalt model, Phantom, e facut pentru a fi condus mai mult cu sofer, dar Ghost e conceput altfel. Statistic vorbind, 70% din proprietarii lui Ghost il conduc ei, sunt chiar si femei care sunt cliente si care-si conduc propriul Rolls-Royce in America.
Avand in vedere ca partenerii si clientii portalului nostru sunt case de avocatura, companii nationale si multinationale de consultanta, notari, auditori, ce modele le recomandati?
De recomandat, le recomand pe toate, dar, ca o observatie generala, la BMW tot ce inseamna de la Seria 3 in sus, adica Seria 5 sau Seria 7, X5 sau X6, sunt in principiu modelele cele mai cautate de clientii si partenerii de care vorbeati.
Ce facilitati acordati clientilor noi si, mai ales, celor din sfera profesiilor liberale?
Depinde ce intelegeti prin facilitati. Sunt oameni care probabil asociaza acest cuvant cu discounturi. Eu aici am tot spus ca nu vrem sa facem masa, ci clasa. Nu vrem sa ne cumparam cota de piata sau sa vindem cu orice pret. Punem pret insa pe altceva: pe relatia cu clientul. Pentru ca achizitia este doar primul pas cand vine vorba de masina, iar posesia sau detinerea acesteia este pasul al doilea, care este cel putin la fel de important.
Care sunt cele mai solicitate modele BMW la ora actuala?
In structura vanzarilor, cele mai cautate modele BMW sunt cele din gama X si ma refer aici in special la X5 si X6, dar si la X1 sau X3. De altfel, aceste modele reprezinta aproape trei sferturi din vanzarile noastre de BMW, care au depasit 1.400 de autoturisme anul trecut.
"Cea mai buna afacere e aceea la care te pricepi"
Exista clienti de flote pentru BMW, avand in vedere ca este o marca premium?
Cu siguranta, avem si clienti care cumpara mai multe masini, iar ponderea acestora in total vanzari e destul de importanta pentru ca poate ajunge la un procent de doua cifre.
Cum ati incheiat anul 2011? Cu ce rezultate?
Anul 2011 l-am incheiat tot ca lideri de piata, pozitie pe care vrem s-o pastram si in acest an. Pentru BMW, am avut vanzari de peste 1.400 de autoturisme, ceea ce a insemnat o crestere de 18% fata de 2010. La MINI, vanzarile au crescut chiar mai mult, cu 47%.
Ce preconizati pentru 2012? Cum arata strategia Automobile Bavaria?
Pentru anul acesta, am bugetat o crestere de 10%. Acest lucru inseamna ca ma astept la vanzari de 1.550 de autoturisme BMW si 150 de autoturisme MINI. E o crestere prudent-optimista in contextul economic actual, intern si european. Prin urmare, strategia pentru acest an e sa ne consolidam, dar evident suntem atenti si la oportunitati.
In urma cu ceva timp declarati ca intentionati sa intrati puternic si pe segmentul de autoturisme BMW second-hand. La ce stadiu sunt discutiile si care ar fi principalele puncte ale acestui nou segment de business?
Am lansat deja serviciul BMW Premium Selection, din septembrie 2011, care a completat practic oferta noastra. Avem acces la un parc auto de aproape 400 de masini rulate pe care le avem in Germania. Daca un client din Romania nu gaseste aici masina pe care o vrea, atunci o putem aduce in tara daca o avem in stocul din Germania. Evident, oferim si garantie pentru aceste masini, le verificam, avem istoric, tot ce ne trebuie pentru ele, astfel incat clientul sa stie exact ce cumpara.
Cine a fost "vinovat" de boom-ul auto din 2007-2008? Bancile, imobiliarele? Isi va mai reveni piata auto, asa cum a fost in vremea respectiva?
Acum e usor de aratat cu degetul, toata lumea cauta vinovati. Industria de automotive a crescut cum au crescut si celelalte sectoare din economie. Doar nu va imaginati ca daca va duceati in 2007 sau 2008 la o banca sa cereti un credit, banca v-ar fi refuzat si v-ar fi trimis la concurenta? Acum situatia s-a schimbat: sa vrei sa iei un credit si sa vedeti cu cata greutate il obtineti, daca-l obtineti. Cat despre piata auto, sunt semne ca-si va reveni, au inceput sa se miste lucrurile, dar va mai dura cativa ani sa ajunga la nivelul la care era in 2007-2008. De abia pentru anul acesta se intrevede un plus la nivelul intregii piete, dupa patru ani consecutivi de scaderi.
Ce alta afacere v-ar capta atentia azi? In ce ati investi?
Am fost tentat sa investesc in tot felul de alte business-uri, dar acum, uitandu-ma in urma, sunt bucuros ca nu am intrat in 2007-2008 in sectorul imobiliar. Desigur, am si o serie de proiecte personale. Am o fundatie cu multe activitati, am multe proiecte cu bisericile sasesti din Transilvania, un film despre orgile baroce din Transilvania... Sunt lucruri care tin de suflet. In rest, am constatat ca cea mai buna afacere e aceea la care te pricepi, asa ca nu ma intereseaza in acest moment altceva decat business-ul auto pe care-l am aici, in Romania, si in Germania.
Se spune ca cine conduce o data un BMW nu se va desparti de aceasta marca niciodata. Mit sau realitate?
E frumos ce spuneti dumneavoastra, dar asa n-ar mai exista concurenta. Eu personal mi-as dori ca o persoana care are azi un BMW Seria 5 sa-si doreasca pe viitor Seria 7, iar cine are deja un Seria 7 sa devina interesat de un Rolls-Royce Ghost.