Consulting Jobs

Cumpanasu Partners is looking for talented versatile attorneys

Cumpanasu Partners is currently expanding its cons...

CUMPANASU INSOLVENCY recruteaza Practician in Insolventa

CUMPANASU INSOLVENCY recruteaza Practician in Inso...

CUMPANASU PARTNERS recruteaza Middle Level Lawyer

CUMPANASU PARTNERS recruteaza Middle Level Lawyer ...

CUMPANASU PARTNERS recruteaza Middle Level Lawyer

CUMPANASU PARTNERS recruteaza Middle Level Lawyer ...

CUMPANASU PARTNERS recruteaza Senior Lawyer

CUMPANASU PARTNERS recruteaza Senior Lawyer cu exp...

Cumpanasu Partners is looking for experienced lawyers

Cumpanasu Partners is looking for lawyers experien...

Cumpanasu Partners is looking for new lawyers

Cumpanasu Partners is looking for lawyers experien...

Reff & Asociatii isi deschide portile pentru viitorii profesionisti

Reff si Asociatii SCA, societatea de avocati repre...

Duncea Stefanescu is recruiting experienced lawyer and junior lawyer

Experienced Lawyer, Advisory Requirements- full...

It’s your career. Where will you take it?

Experienced Lawyer with Reff & Associates Real...

Cumpanasu si Dejescu recruteaza avocati

CUMPANASU si DEJESCU recruteaza avocati pentru niv...

Premium Brands

Mihai Marcu, Presedinte: “MedLife acopera toate zonele de activitate medicala”

Dle Presedinte Mihail Marcu, cum se prezinta in 2012 business-ul MedLife? La ce nivel s-a ajuns din punct de vedere financiar, tehnic, logistic, uman? In prezent, MedLife isi desfasoara activitatea...

Michael Schmidt, Presedinte Automobile Bavaria Group: "Nu vrem sa ne cumparam cota de piata, ci punem pret pe relatia cu clientul"

Interviu cu Michael Schmidt, Presedinte Automobile Bavaria Group Dle Presedinte Michael Schmidt, cine isi cumpara BMW in Romania? Un mic "portret robot" al celor care prefera aceasta marca.Conducat...

Radisson Blu – definitia luxului

Simtind pulsul capitalei, in inima orasului, Radisson Blu Hotel din Bucuresti este locul la care, tot mai des in ultima vreme cand se vrea a se organiza o intalnire de afaceri, un pranz, o cina sau ...

Bento Box - Un pranz rapid si complet, servit intr-un mod specific japonez

Restaurantul Benihana din incinta hotelului Howard Johnson are placerea sa prezinte cel mai nou concept al sau - Bento Box. Acesta vine in intampinarea persoanelor foarte ocupate, care nu au timp sa...

Noul Porsche Boxster vine in Romania din luna aprilie

Programat sa isi faca aparitia in martie pe podiumul elvetian al Salonului Auto de la Geneva, noua generatie Boxster este prezentata deja intr-un comunicat oficial. Porsche a prezentat a t...

Testimoniale

"In ceea ce priveste catalogul si portalul anuaruldeconsultanta.ro, apreciez in mod deosebit aparitia acestor produse media targetate care ne lipseau si care reusesc o monitorizare eficace si obiectiva a societatilor de profil din tara."
Avocat Ovidiu Pop, Partener Badita & Pop

"Nu putem decat sa ne bucuram sincer de succesul repurtat de publicatia si site-ul pe care cu atata minunata competenta le conduceti. Suntem onorati sa ne numaram printre colaboratorii dvs si va dorim sa cresteti constant pe aceasta piata atat de competitiva."
Raluca PUTUREANU, Marketing Specialist ROMINVENT S.A.

Avem 129 vizitatori și nici un membru online

Cum opresti dinamica „eu sunt bun pentru ca ceilalti gresesc”

Intr-o dimineata obisnuita, intr-un birou cu pereti albi si multe post-it-uri colorate, se intampla ceva ce nu apare in rapoarte, dar se simte in aer: cineva tocmai a spus, cu un zambet superior, „eu mi-am facut treaba, dar ceilalti...”. 

Uite asa, fara sa ne dam seama, am intrat intr-o dinamica organizationala disfunctionala, dar extrem de populara: „eu sunt bun pentru ca ceilalti gresesc”.

Aceasta forma de validare indirecta, in care valoarea personala e masurata prin esecul altora, nu e o gluma. Este o problema reala de leadership, care afecteaza performanta, increderea si cultura organizationala. 

Poate aceasta fi oprita? Desigur, dar nu cu afise motivationale sau cu „team building la padure”, ci cu strategie, psihologie organizationala si un strop de ironie sanatoasa.

De ce apare dinamica aceasta disfunctionala?

Psihologia organizationala ne spune ca oamenii au nevoie de validare. Dar de multe ori, atunci cand organizatia nu ofera criterii clare de performanta si feedback coerent, angajatii isi construiesc propriile sisteme de evaluare. Ce e mai simplu decat sa te compari cu colegul care a uitat sa trimita raportul la timp? Numai ”barfa” de dimineata. 

Comparatia sociala defensiva devine rapid un mecanism de protectie. Nu conteaza cat de mult ai contribuit, ci cat de putin a contribuit celalalt. E ca si cum ai spune „sunt un lider grozav pentru ca nu sunt ca X, care uita mereu sa actualizeze CRM-ul”. 

In echipele unde aceasta dinamica prinde radacini, apar simptome clare: lipsa asumarii, accent pe greselile altora. Succesul devine personal, iar esecul devine colectiv. Mai grav, greselile nu mai sunt lectii, ci munitie pentru atacat dusmanii din cadrul echipei.

Cum este afectata cultura organizationala?

Pe termen scurt, dinamica aceasta poate parea inofensiva. Un pic de sarcasm, niste glume pasiv-agresive, poate chiar o atmosfera de „competitivitate sanatoasa”. Dar pe termen lung, dinamica „eu sunt bun pentru ca ceilalti gresesc” distruge increderea, blocheaza invatarea si transforma echipele in grupuri de indivizi care se tem sa colaboreze.

Intr-o cultura organizationala sanatoasa, greselile sunt discutate, nu ascunse. Feedback-ul e constructiv, nu comparativ. Performanta e definita clar, nu relativ. Dar pentru asta, e nevoie ca liderii sa intervina constient si strategic.

Cum opresti aceasta dinamica negativa? 

a. Observa cu atentie conversatiile din echipa
Primul pas este sa recunosti ca exista. Daca in sedinte apar frecvent comentarii de tipul „eu mi-am facut partea, dar ceilalti...”, e un semn clar ca dinamica s-a instalat confortabil. Nu o ignora. Nu o acoperi cu „hai sa fim pozitivi”. Confrunt-o cu eleganta.

b. Redefineste ce inseamna performanta
Nu lasa loc de interpretari. Daca „a fi proactiv” inseamna „a veni cu o propunere inainte de a fi ceruta”, spune asta. Daca „livrare la timp” inseamna „pana miercuri la ora 17:00”, scrie asta. Cand criteriile sunt clare, comparatiile devin inutile.

c. Fa din greseli pasi de evolutie 
Nu le glorifica, dar nici nu le transforma in rusine publica. Creeaza spatii unde echipa poate discuta deschis ce nu a mers, fara sa caute vinovati. Post-mortem-urile de proiect, retrospectivele agile sau chiar o simpla discutie informala pot face minuni. Important e ca tonul sa fie de invatare, nu de judecata.

d. Foloseste cu atentie feedback-ul
Feedback-ul e un instrument puternic si trebuie folosit cu grija. Evita comparatiile directe intre colegi. „Tu ai fost mai bun decat X” nu e un compliment, ci o invitatie la resentimente. In schimb, ofera feedback centrat pe comportamente si impact. Spune ce a fost bine, ce poate fi imbunatatit si cum contribuie la obiectivele comune.

e. Incurajeaza recunoasterea colegiala
Nu doar de sus in jos, ci si lateral. O echipa in care oamenii isi observa si apreciaza reciproc e o echipa care nu are nevoie sa se valideze prin esecul altora. Poti introduce ritualuri simple: minute de recunoastere in sedinte sau mesaje de apreciere pe Slack.

f. Comunica autentic si transparent
Poate cel mai important lucru este sa fii atent la propriul limbaj ca lider. Daca tu spui „bine ca nu toti sunt ca Z”, ai validat exact comportamentul pe care vrei sa-l elimini. In schimb, reformuleaza. Spune „Z are nevoie de sprijin pe partea de organizare. Hai sa vedem cum il/o putem ajuta”. Tonul conteaza.

g. Pune accentul pe obiectivele comune
Obiectivele comune sunt un antidot excelent pentru aceasta dinamica disfunctionala. Cand succesul e colectiv, nu mai are sens sa te compari. Creeaza proiecte care cer colaborare reala, KPI-uri de echipa si sisteme de evaluare care premiaza contributia, nu competitia. In loc de „fiecare sa aduca 5 lead-uri”, seteaza „echipa sa aduca 20 lead-uri, cu contributii transparente si sprijin reciproc”.

h. Fii clar ca succesul inseamna colaborare
Actioneaza ferm cand vezi dinamica in actiune. Nu cu acuzare, ci cu redirectionare. Daca cineva spune „Eu mi-am facut treaba, ceilalti nu”, raspunde cu „Inteleg ca ai livrat ce ti s-a cerut. Bravo! Hai sa vedem cum poti contribui ca sa avem succes impreuna, ca echipa”.

In concluzie

Conducerea eficienta a echipei nu inseamna doar sa setezi obiective si sa urmaresti rezultate. Inseamna sa creezi un spatiu in care oamenii se simt in siguranta sa greseasca, sa invete si sa contribuie. Sa simta ca valoarea lor vine din ce aduc, nu din ce nu au ceilalti.

Dinamica „eu sunt bun pentru ca ceilalti gresesc” este comoda, dar paguboasa. Nu construieste performanta, ci o iluzie de superioritate. Ca lider, ai puterea si responsabilitatea, sa o opresti. Prin claritate, prin recunoastere, prin feedback si prin obiective comune.

Vrei sa incepi chiar azi? Atunci uita-te la ultima sedinta. Ce s-a spus? Ce s-a subinteles? Ce ai validat fara sa vrei? Apoi, reformuleaza. Redefineste. Recalibreaza. Pentru ca o cultura organizationala sanatoasa nu se construieste din comparatii, ci din contributii. 

#valoria #management #performanta #echipa #coaching #competenta #claritate #rezultate

Autor: Elena Badea (foto), Managing Director, Valoria Business Solutions

Catalog

AFCAR 2025 coperta

Abonare la newsletter

* indicates required

Agenda obligatiilor fiscale 2019

EY agenda fiscala 2019 coperta

Kapital Minds logo portal

 

 

 

 

Relians logo portal

 

 Modular Services logo alb portal

 

 

 

YXS Avalana logo portal 25

 

 

Vialto logo portal bun

 

 

Dynamic Learning logo bun portal

 

Vertik logo nou portal

 

 

 

Auditcont Exal logo portal

 

 

 

 

Nobilis logo portal 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VTM logo nou 2025 portal

 

 

Trusted Advisor logo portal

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Accace logo 23

 

 

 

 

 

Wolftheiss logo 23

 

 

 

 

 

 Bondoc logo 2025 portal

 

 

 

 

 


 

 

Horvath logo 2021

 

 

PKF logo 2023 portal

 

Consult Afaceri logo portal

 

 


Valoria logo2 

 

 

  

 

 

   

 

 

 

     

prospect logo

 

 

Copyright © 2025 KLAUS MEDIA PRESS
Toate drepturile rezervate.