STUDIU | 3 din 5 IMM-uri nu investesc in strategia financiara
Pe scurt, dintre concluziile studiului „Raportarea Financiara la Antreprenori”:
• 67% dintre respondenti doresc recomandari de optimizare a afacerii si sunt deficitari - antreprenorii vor "mai mult decat contabilitate" ;
• 31% dintre antreprenorii participanti considera raportarea financiara doar importanta - antreprenorii sunt deficitari la raportarea financiara pentru management si recomandari optimizare business;
• antreprenorii transfera asteptarile din zona financiara catre contabil; in acest context contabilul nu mai poate sa livreze servicii simple, de contabilitate. Antreprenorii nu stiu ce inseamna strategia financiara si forta acestui "instrument" corect si agil implementat in business, care da structura, control si elibereaza resurse de timp la antreprenor, prin delegare.
Ioana Arsenie (foto), consultant in strategie financiara si de management a realizat un studiu denumit „Raportarea Financiara la Antreprenori”, din dorinta de a afla care este relatia antreprenorului roman cu departamentul financiar-contabil (intern sau extern) si care sunt asteptarile sale in materie de managementul banilor.
Studiul a fost distribuit si prin Patronatul Investitorilor Autohtoni PIAROM si a fost elaborat pe un esantion de 573 de respondenti, companii antreprenoriale din Romania, care inregistreaza o cifra de afaceri intre 500.000 de euro si 2 - 3 milioane de euro din orase precum Bucuresti, Cluj-Napoca si Sibiu, din sectoare ca productie (automotive, uniforme, tricotaje, fashion), comert, servicii si consultanta (fonduri europene, logistica, traduceri, asigurari, medical spa, publicitate). Studiul a fost lansat in luna septembrie 2019 iar perioada de colectare a raspunsurilor s-a incheiat in luna decembrie si este independent de perioada pandemiei, contextul de confuzie la antreprenor privind relatia cu departamentul financiar-contabil este unul continuu, fara influente externe.
„Antreprenorul roman are nevoie de un partener de business. Competentele contabile sunt insuficiente daca nu sunt insotite de competente financiare si de strategie de business. Antreprenorii stiu ca demersul de optimizare a afacerii trebuie sa vina si din analiza, din cifre”, spune Ioana Arsenie, consultant in strategie financiara si initiatoarea studiului „Raportarea Financiara la Antreprenori”.
Departamentul financiar joaca un rol strategic pentru evolutia si dezvoltarea unei companii, cu implicare directa in activitatile operationale pentru a le eficientiza, este un element important in cadrul proceselor de transformare organizationala si un punct de legatura intre obiectivele strategice si obiectivele financiare ale companiei.
Principalele concluzii ale studiului „Raportarea Financiara la Antreprenori”
Cate IMM-uri au un buget definit pentru anul in curs?
Antreprenorii romani se gandesc la finalitate, procesele de optimizare si de crestere, fara sa inteleaga necesitatea de a parcurge etapele intermediare, astfel doar 31% dintre cei intervievati declara ca au un buget definit pentru anul in curs.
Ce ar trebui sa faca un contabil pentru micul intreprinzator roman?
Pentru antreprenorul roman, printre principalele atributii ale contabilului sau (intern sau extern) se numara urmatoarele sarcini:
• 37% spun ca acesta trebuie sa tina o evidenta contabila corecta;
• 22% declara ca vor sa aiba un contabil care sa faca recomandari de optimizare a afacerii;
• pentru 20% e important ca un contabil sa mentina o corectitudine a taxelor si a declaratiilor fiscale;
• doar 13,6% considera ca un contabil ar trebui sa faca raportare financiara pentru management;
• 4% spun ca este important sa aiba un contabil cu abilitati de comunicare;
• pentru 3,4% este importanta proactivitatea contabilului.
La intrebarea care sunt aspectele financiare unde considerati ca aveti nevoie de ajutor, antreprenorii romani au raspuns astfel:
• 67% au nevoie de recomandari de optimizare a afacerii;
• 31% au nevoie de raportare financiara pentru management;
• 66% merg catre: proactivitate (36%), comunicare cu contabilul (18%), corectitudinea taxelor si a declaratiilor fiscale (5,7%) si corectitudinea evidentei contabile (5,7%).
In ceea ce priveste exercitiul de a intocmi si utiliza bugetului firmei, antreprenorii care au participat la studiu, declara:
• 53% nu au un buget implementat;
• 31% au un buget implementat;
• 14% considera ca definirea unui buget in firma este o prioritate;
• 2% nu considera important si necesar implementarea unui buget anual in firma.
In ceea ce priveste organizarea departamentului financiar-contabil, IMM-urile se prezinta astfel:
• 87% dintre antreprenorii intervievati au un departament financiar-contabil extern;
• 8% au un departament financiar-contabil intern;
• 5% au un departament financiar-contabil intern dar colaboreaza si cu consultanti externi pentru review-uri periodice.
„Prin lansarea acestui studiu, mi-am propus sa constientizez mai bine nevoile in zona de suport pentru cresterea afacerii ale antreprenorului roman si care sunt aspectele de imbunatatit in ceea ce livreaza departamentul financiar-contabil. Ma intereseaza, in special unde se blocheaza in procesul de crestere micul intreprinzator si ceea ce isi doreste in strategia financiara. Ma uit la ce asteptari au antreprenorii de la un contabil sau departament financiar, care incearca prin mijloace proprii sa depaseasca cifra de afaceri, mai mult de 100.000 Euro sau sa ajunga la primul milion de euro”, adauga Ioana Arsenie.
Din „Raportarea Financiara la Antreprenori”, reiese foarte clar ca antreprenorii inteleg importanta deciziilor analitice, insa, din lipsa rapoartelor orientate catre business si nu contabil-fiscal, acestia merg pe intuitie.
Este important sa integram strategia financiara intre strategie si contabilitate, aceasta fiind parghia de executie si recalibrare a strategiei si masurare a performantei operationale, in mod dinamic, agil, insa imposibil de realizat doar prin contabilitate.