Ioana Arsenie, Strateg financiar-Trusted Advisor: Antreprenorii sunt obligati sa analizeze impactul ESG asupra afacerilor
Cum se pozitioneaza IMM-urile in raport cu trendul ESG – mediu, social, guvernanta?
Ioana Arsenie (foto), strateg financiar Trusted Advisor, ofera recomandari pentru IMM-uri, din perspectiva strategica si financiara
Observam cum corporatiile se aliniaza tot mai accentuat cu acest concept si in fiecare zi sunt anuntate obiective si proiecte in zona ESG.
Evaluarea companiilor cuprinde modul in care acestea isi pun amprenta asupra mediului in care activeaza. Indicii bursieri sunt afectati pozitiv sau negativ de noutati din aceasta sfera, fie ca vorbim de o investitie pentru a reduce amprenta de carbon, un proiect social sau modul in care guvernanta opereaza in organizatie, asigurand investitorii ca banii lor corect gestionati.
Mai nou, finantatorii anunta ca includ indicatorul ESG in scorul pentru finantare si, mai mult decat atat, au fost lansate oportunitati de finantare dedicate.
Toate acestea vin la pachet cu asumare si responsabilitate – fiind esential ca obiectivele si proiectele ESG sa nu ramana doar pe hartie. Companiile inregistreaza costuri operationale suplimentare si bugete de investitii dedicate, deloc de neglijat.
Ce pot face IMM-urile pentru o pozitionare castigatoare in mediul concurential, avand in vedere aceasta noua zona de competitie?
1. Alegem o axa de actiune care are o sinergie maxima cu obiectivele companiei si clientul tinta.
IMM-urile nu dispun de bugete si sunt obligate sa gaseasca solutii pentru a-si pastra competitivitatea si clientela.
Cateva exemple:
• alegerea unui ambalaj imbunatatit
• modificarea unei componente a produsului
• simplul fapt ca gasesc solutii de productie si livrare in proximitate
• reducerea cantitatii de ambalaje introduse pe piata, a cantitatii de plastic
pot fi cateva initiative care ajuta micii producatorii, companiile romanesti, sa creasca angajamentul clientilor si chiar sa castige noi clienti.
2. Identificam cum impacteaza investitia rezultatele financiare ale companiei.
„In contextul actual, marcat de cresterea preturilor materiilor prime si utilitatilor, a costurilor de transport si logistica, a costurilor finantarii, inflatia persistenta, asumarea unei directii ESG implica cresterea costurilor de productie, iar antreprenorii trebuie sa calculeze impactul in marje si sa stabileasca daca preturile actuale sunt corecte, petru a asigura sustenabilitatea financiara a companiei.”- spune Ioana Arsenie.
3. Gandim din punct de vedere strategic – pe termen mediu si lung – ce etape si investitii sunt necesare, pentru a avea impactul maxim pe nisa aleasa si facem o comunicare onesta si permanenta cu publicul tinta.
„Suntem bucurosi sa observam in portofoliul nostru antreprenori care inoveaza si gasesc solutii pentru a incanta clientul dornic sa cumpere produse romanesti, produse cat mai naturale, care nu afecteaza sanatatea si mediul. Clientii apreciaza si sunt loializati pe termen lung, devenind adevarati ambasadori de brand. De aceea, un demers in zona ESG, bine gandit si implementat, aduce beneficii mari si investitia este recuperata", adauga Ioana Arsenie.
Ioana Arsenie este profesionist in finante cu experienta de peste 20 de ani in roluri strategice, board advisor si fondatoarea Trusted Advisor & Trusted App- aplicatia de raportare financiara si bugetare digitalizata pentru IMM-uri.
Mai multe info https://trustedadvisor.ro/ si https://ioanaarsenie.ro/