Comoditizarea IMM-urilor – punct de inflexiune in mediul de afaceri romanesc
In acest moment companiile romanesti se confrunta cu cresteri ale bugetelor, pe toate palierele, iar mai mult decat atat, se lucreza asiduu pentru mentinerea si imbunatatirea fluxurilor logistice. Consumul continua sa genereze cerere, vanzari, si desi se exprima anumite temeri, focusul principal il reprezinta operationalul cu toate provocarile sale.
Atata vreme cat preturile sunt in crestere si exista lichiditati acestea sunt orientare pentru rezerve de stoc, care sa fie transformate in profituri suplimentare, pe un trend ascendent.
Aceasta este spirala inflationista, in care nu mai masuram corect valoarea banilor, a castigurilor, si este gresit sa ne raportam in acelasi mod la cifre.
In calitatea mea de strateg financiar urmaresc aceste tipare de lucru ale antreprenorilor si observ ca acestia se zbat sa opreasca marjele in scadere, din neputinta de a transfera in pret cresterile costurilor materiilor prime, energiei, logisticii, salariilor.
In acelasi timp, vedem companii care isi continua dezvoltarea, destul de calculat, cu precautie, insa diferenta o face modul cum lucreaza, destul de apropiat de corporatii:
• Monitorizeaza incasarile, anticipeaza riscurile si ofera optiuni de esalonare partenerilor
• Sunt extrem de atenti cu discounturile, chiar in dealuri mari
• Masoara costul financiar al capitalului blocat in stocuri si credit clienti
• Extind liniile de finantare
• Monitorizeaza bugetele si jongleaza eficient cu bugetele de marketing.
Desi aflate in proces de crestere a operatiunilor, aceste companii decid sa aloce resurse pentru a contracara fenomenul de comoditizare, inca in faza incipienta. Acest lucru se poate face cel mai sigur prin dezvoltarea de noi linii de business, de produse noi, in completarea gamei actuale, cu scopul de a pastra activ interesul clientului, de a il pastra captiv, multumit de oferta.
Daca degradarea tehnologica isi pune amprenta pe produse, scaderea marjelor vine cu o presiune suplimentara pentru a genera o reactie.
In acest context doresc sa ofer cateva recomandari la nivel strategic:
• Analiza matricei cota relativa de piata – rata relativa de crestere a pietei. Din aceasta evaluare a pozitionarii strategice a portofoliului de produse rezulta capacitatea de a genera lichiditati si nevoia de a interveni cu componente inovative in oferta pentru a mentine produsele intr-o pozitie strategica favorabila.
• Imbunatatirea proceselor astfel incat sa nu fie irosite resurse scumpe in procese care nu genereaza valoare.
In timp, valoarea adaugata se dilueaza si trebuie reconstruita. Un director financiar bine ancorat in procesul strategic poate identifica modalitati de repozitionare financiara a ofertei comerciale care sa securizeze businessul.
Ioana Arsenie (www.ioanaarsenie.ro) - strateg financiar, fondator Trusted Advisor Strategy & Finance si Trusted App (www.trustedadvisor.ro), cu experienta solida in multinationala, lucreaza alaturi de IMM-uri pentru a construi strategii financiare sanatoase si clare.