Cele 5 calitati ale liderului necesare in economia afectata de pandemie
Cand auzim leadership fiecare se gandeste la o persoana sau macar la un portret robot de lider. Avem imagini predefinite despre ce inseamna un lider si il recunoastem repede. Exista posibilitatea unor actualizari experientiale, dar cel mai usor operam cu prefabricate mentale.
Pentru cei din generatia X (1961-1981) liderul inca mai este cineva care le spune oamenilor ce sa faca intr-un mod relativ convingator, conduce directiv, nu ia in considerare parerile angajatilor, se alege dintr-un mic grup care si-a facut loc prin labirintul organizational si sta in birourile ”de sus”. Chiar daca mai sunt si exceptii, de obicei, pentru aceasta generatie modelul perceptual consacrat de leadership corespunde in linii mari acestui tipar.
Numai ca in secolul 21, oamenii cauta si au nevoie de un model de leadership care demonstreaza alte abilitati. Stabilirea vizionara a strategiilor de afaceri, analizarea unei modelari financiare, experienta in managementul proiectelor sau coordonarea eficienta a echipei de management conteaza, doar ca intelegerea comportamentelor membrilor echipei este tot mai importanta pentru un lider. Chiar si cu un rol de manager sau de simplu angajat, fiecare are oportunitatea de a fi lider formal sau informal.
Pentru ca fiecare lider sa-si valorifice potentialul, aducand un model de curaj, integritate morala si solidaritate, mai ales acum in economia afectata de pandemie, sunt necesare urmatoarele cinci abilitati esentiale:
1. Empatia
Poate parea o abilitate simplu de exprimat, dar nu este un atribut pe care fiecare il un om are in mod natural atunci cand ii este amenintata supravietuirea de o criza mondiala de sanatate. Empatia poate fi practicata si dezvoltata, fiind de ajutor cand este asociata cu alte abilitati precum ascultarea activa si compasiunea. Empatia permite transpunerea in situatia celeilalte persoane ca sa intelegem mai bine prin ce trece. Daca cei care ne raporteaza direct ne spun ca se simt coplesiti de situatia actuala, dincolo de a evalua nivelul de stress creat pentru ei de noul context adus de pandemie, puteti intelege, de asemenea, modul in care acest lucru ii poate face sa se simta si dificultatile care apar in acest sens in mod specific in perspectiva personala a fiecaruia. Empatia creaza legaturi puternice in cadrul echipei si intareste increderea.
2. Smerenia
Este dificil sa fii lider, chiar si pentru cei care, in mod natural, sunt mai priceputi in asta. Acest lucru inseamna ca este important sa recunoastem ca nu avem intotdeauna raspunsul la situatiile care apar si sa fim confortabili cu necunoscutul. Exersarea smereniei si a pregatirea pentru a primi feedback sustine mentalitatea de crestere de care avem nevoie in aceasta perioada. Smerenia sustine relatia cu cei care va raporteaza direct, deoarece ii putem ajuta sa devina confortabili ca sa primeasca si sa ofere feedback-ul pentru a contribui la identificarea solutiilor pentru situatia actuala.
3. Ascultarea activa
Desi poate parea evident, a invata sa-i asculti cu adevarat pe cei care iti raporteaza direct atunci cand iti vorbesc, este o abilitate-cheie greu obtinut si apoi de adus la nivel de excelenta. Faceti-va timp pentru a asculta cu atentie ce au de spus colegii din echipa fara a dori sa raspundeti imediat sau sa le oferiti sfaturi. Ascultarea activa, atentia la cuvintele folosite si alte indicii, precum contactul vizual ii angajeaza pe colegi mai bine in conversatie, mai ales acum cand comunicarea in echipa se face preponderent in mediul online.
4. Vulnerabilitatea
Vulnerabilizarea este dificila pentru toata lumea, dar este si cea mai buna modalitate de a construi relatii puternice. Ca lideri, daca suntem capabili sa fim vulnerabili si sa ne deschidem noi mai intai catre ceilalti, acestia se vor simti mai inclinati sa se deschida si ei cu advarat, ceea ce creeaza un sentiment mai puternic de incredere. Nu trebuie sa ne expunem toate sentimentele si temerile cele mai profunde pe masa, dar puteam exprima in mod deschis ingrijorarea cu privire la evolutia situatiei si a provocarilor aduse de pandemie. Aceasta abilitate serveste mai multor scopuri. In primul rand, nu trebuie sa incercam sa ne ascundem ingrijorarea. In al doilea rand, ne permite sa gasim o solutie impreuna cu ceilalti, nu singuri. In al treilea rand, arata ca nu avem toate raspunsurile, ceea ce este un lucru bun, deoarece capaciteaza puterea echipei in a gasi cele mai bune solutii, atata timp cat nu avem de-a face cu situatii de criza.
5. Onestitatea
Onestitatea este strans legata de toate cele de mai sus. Fiind vulnerabil, suntem sinceri pentru ca impartasim adevaratele noastre trairi si preocupari cu oamenii din echipa. Onestitatea este esentiala in mentinerea increderii cu ceilalti si le ofera increderea de a fi, de asemenea, sinceri cu noi ca lideri. Acest mecanism ne permite sa avem conversatii mai puternice in timpul intalnirilor de strategie si a celor operationale.
Asadar acestea sunt abilitatile pe care contextul de afaceri din partea a doua anului le privilegiaza. Ascultarea activa, smerenia, empatia, vulnerabilitatea si onestitatea sunt atributele necesare pentru liderul zilei de astazi. Practicarea acestora ii califica pe cei care nu sunt inca lideri, sa fie, iar pe cei care sunt, sa fie lideri si mai buni.
Autor: Florentina Susnea (foto), Managing Partner, PKF Finconta