Consulting Jobs

Cumpanasu Partners is looking for experienced lawyers

Cumpanasu Partners is looking for lawyers experien...

Cumpanasu Partners is looking for new lawyers

Cumpanasu Partners is looking for lawyers experien...

Reff & Asociatii isi deschide portile pentru viitorii profesionisti

Reff si Asociatii SCA, societatea de avocati repre...

Duncea Stefanescu is recruiting experienced lawyer and junior lawyer

Experienced Lawyer, Advisory Requirements- full...

It’s your career. Where will you take it?

Experienced Lawyer with Reff & Associates Real...

Cumpanasu si Dejescu recruteaza avocati

CUMPANASU si DEJESCU recruteaza avocati pentru niv...

Premium Brands

Mihai Marcu, Presedinte: “MedLife acopera toate zonele de activitate medicala”

Dle Presedinte Mihail Marcu, cum se prezinta in 2012 business-ul MedLife? La ce nivel s-a ajuns din punct de vedere financiar, tehnic, logistic, uman? In prezent, MedLife isi desfasoara activitatea...

Michael Schmidt, Presedinte Automobile Bavaria Group: "Nu vrem sa ne cumparam cota de piata, ci punem pret pe relatia cu clientul"

Interviu cu Michael Schmidt, Presedinte Automobile Bavaria Group Dle Presedinte Michael Schmidt, cine isi cumpara BMW in Romania? Un mic "portret robot" al celor care prefera aceasta marca.Conducat...

Radisson Blu – definitia luxului

Simtind pulsul capitalei, in inima orasului, Radisson Blu Hotel din Bucuresti este locul la care, tot mai des in ultima vreme cand se vrea a se organiza o intalnire de afaceri, un pranz, o cina sau ...

Bento Box - Un pranz rapid si complet, servit intr-un mod specific japonez

Restaurantul Benihana din incinta hotelului Howard Johnson are placerea sa prezinte cel mai nou concept al sau - Bento Box. Acesta vine in intampinarea persoanelor foarte ocupate, care nu au timp sa...

Noul Porsche Boxster vine in Romania din luna aprilie

Programat sa isi faca aparitia in martie pe podiumul elvetian al Salonului Auto de la Geneva, noua generatie Boxster este prezentata deja intr-un comunicat oficial. Porsche a prezentat a t...

Testimoniale

"In ceea ce priveste catalogul si portalul anuaruldeconsultanta.ro, apreciez in mod deosebit aparitia acestor produse media targetate care ne lipseau si care reusesc o monitorizare eficace si obiectiva a societatilor de profil din tara."
Avocat Ovidiu Pop, Partener Badita & Pop

"Nu putem decat sa ne bucuram sincer de succesul repurtat de publicatia si site-ul pe care cu atata minunata competenta le conduceti. Suntem onorati sa ne numaram printre colaboratorii dvs si va dorim sa cresteti constant pe aceasta piata atat de competitiva."
Raluca PUTUREANU, Marketing Specialist ROMINVENT S.A.

Avem 20 vizitatori și nici un membru online

Pe locuri, fiti gata ... start-up!

Cunoastem ca Romania este tara cu una dintre cele mai rapide conexiuni la Internet, stim ca specialisti romani sunt foarte buni in tehnologia informatiilor si ca ponderea industriei de IT&C in PIB-ul Romaniei concureaza cu productia industriala.

Si totusi cand inventariem factorii care conduc la aceasta dezvoltare a industriei de IT&C din Romania regasim putine startup-uri
si companii antreprenoriale in tehnologie. Putine, prin comparatie cu tarile baltice si central europene.

Cel putin asa arata datele din The European Digital City Index realizat de Netguru – digitalcityindex.eu, acolo unde Bucurestiul e abia pe locul 10 in ce priveste ecosistemul de startup si locul 6 in ce priveste ecosistemul de scaleup din Europa de Est.

Avem putini antreprenori in IT

Spiritul antreprenorial nu este foarte prezent in industria de tehnologie a informatiei din Romania. Sunt initiative care se sting rapid din cauza dificultatii de accesare a fondurilor necesare, necunoasterii schemelor de finantare minimis, prin bursa, respectiv pe piata AeRO, sau din lipsa unui business plan riguros. Educatia de profil este structurata nerelevant pentru competitivitatea acestei piete.

Multi dintre specialistii de IT prefera sa fie salariati si nu parteneri intr-un business antreprenorial. Au idei pe care le tin sub obroc de teama sa nu le “fure” cineva. Spiritul de asociere este deficitar, iar exemplele de succes strabat cu greu in spatiul public.

Mai mult, companiile din Romania nu prea achizitioneaza produsele sau serviciile companiilor antreprenoriale locale. Mediul local pedepseste nereusita celor care au pornit un start-up care nu a reusit din prima. Sustinerea statului prin programe tip Startup Nation se impiedica in administrativ si de multe ori decelereaza dezvoltarea business-urilor foarte agile din tehnologie.

Populatia nu are competente digitale

Insa dincolo de opinii exprimate frugal exista si realitatea statistica care le sustine. Potrivit studiului Barometrul digitalizarii companiilor din Romania, pentru 40% dintre acestea exista perceptia ca in Romania nu sunt consumatori digitali. Pana la un punct aceasta opinie se poate sustine pe statistica Eurostat care spune ca 71% din populatie are competente digitale sub cele de baza, date relevante pentru afacerile din B2C in mod special.

Generatia tinerilor nativi digitali poate schimba in curand aceasta realitate. Acesta generatie are mai multa initiativa si curaj sa inceapa o afacere. Vine cu competente relevante pentru lumea tehnologizata de astazi. Tinerii acestei generatii coaguleaza mai usor in jurul unor idei – cunosc limbi straine, folosesc spatiile colaborative si instrumente de transfer si prelucrare de date la distanta. Inca nu sunt majoritari si tocmai de aceea sunt asimilati statistic.

Exportam, dar prin outsourcing

Poate mai relevante pentru companiile din B2B sunt datele ANIS, din cele 4,1 miliarde euro cat reprezinta valoarea totala a pietei de IT&C, exportul de produse si servicii reprezinta 3,15 miliarde euro (18,2% crestere fata de 2016),in timp ce piata locala este putin sub 1 miliard de euro (0,5% crestere fata de 2016).

Intrebarea este cine exporta? Companiile antreprenoriale sau cele multinationale? Ne putem da seama rapid ca numarul si dimensiunea companiilor locale nu pot sustine acest export si ca acesta se datoreaza in mare parte companiilor multinationale. La nivelul intregii industrii, 73% dintre venituri apartin companiilor straine si doar 27% celor romanesti.

De cele mai multe ori, companiile locale sunt o buna solutie de outsourcing pentru companiile internationale si de putine ori furnizori de produse proprietare. Startup-urile sau scaleup-urile rar se evidentiaza ca furnizori de know how care au IP (intellectual property). In plus, instrumentele de finantare tip Venture Capital sunt cvasi-inexistente, iar finantarea bancara este foarte greu de obtinut pentru startup-uri.

Prin urmare Romania nu se evidentiaza in clasamentele privitoare la antreprenoriatul din tehnologie din urmatoarele motive: 1. Educatie si cultura antreprenoriala neconsolidate, 2. Lipsa unor mijloace de finantare, 3. Colaborarea si asocierea deficitara, 4. Centrarea pe outsourcing si nu pe dezvoltarea de produse proprietare, si 5. Necoordonarea sprijinului din partea statului.

Actiuni de imbunatatire la nivel macro

1. Parteneriate intre agentii guvernamentale, companii si universitatile (poli)tehnice care sa sustina crearea de ecosisteme antreprenoriale in tehnologie
2. Asocierea companiilor locale in domeniu pentru crearea unui ecosistem de pre-seed in vederea finantarii de catre fondurile cu capital de risc a start-up-rilor aflate la nivel de seed
3. Mentoratul organizat oferit de liderii de business care prin programe specifice pentru start-up-uri si scale-up-uri de tehnologie sa contribuie la consolidarea culturii antreprenoriale
4. Consultanta legala gratuita din partea statului pentru start-up-uri si scale-up-uri pentru licentierea/brevetarea produselor si serviciilor proprietare
5. Stimulente fiscale pentru crearea de start-up-uri, acceleratoare, incubatoare si clustere de tehnologie

Actiuni de imbunatatire la nivel micro

1. Echipa unui start-up in tehnologie sa cuprinda cel putin un om cu experienta de business, vanzari si marketing
2. Business plan solid care sa aiba in vedere curba de progresie si mijloacele de finantare necesare fiecarei etape
3. Accesarea unor retele de competente si relatii (techhub-uri, asociatii, grupuri de meet-up) care sa ajute dezvoltarea business-ului cu resursele limitate pe care le are un start-up
4. Afilierea la asociatia care reprezinta interesele industriei in care opereaza start-up-ul
5. Dezvoltarea unor produse si servicii proprietare si accesarea finantarii relevante dupa prototipare

Autor: Constantin Magdalina (foto), Expert, Tendinte si Tehnologii Emergente

Catalog

AFCAR 2018 coperta1

Abonare la newsletter

* indicates required

Agenda obligatiilor fiscale 2017

ey agenda fiscala 2017 coperta

 

 

 

 

 

 

 

 

 

andra musatescu sigla noua

 

 

Valoria logo2 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Kreston logo 2018

 

 

 

works logo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

prospect logo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

expert control logo

 

 

 

 

 

evident info logo 

 

 

 

 

nefertiti logo

 

 

 

Copyright © 2017 KLAUS MEDIA PRESS
Toate drepturile rezervate.