Consulting Jobs

Cumpanasu Partners is looking for experienced lawyers

Cumpanasu Partners is looking for lawyers experien...

Cumpanasu Partners is looking for new lawyers

Cumpanasu Partners is looking for lawyers experien...

Reff & Asociatii isi deschide portile pentru viitorii profesionisti

Reff si Asociatii SCA, societatea de avocati repre...

Duncea Stefanescu is recruiting experienced lawyer and junior lawyer

Experienced Lawyer, Advisory Requirements- full...

It’s your career. Where will you take it?

Experienced Lawyer with Reff & Associates Real...

Cumpanasu si Dejescu recruteaza avocati

CUMPANASU si DEJESCU recruteaza avocati pentru niv...

Premium Brands

Mihai Marcu, Presedinte: “MedLife acopera toate zonele de activitate medicala”

Dle Presedinte Mihail Marcu, cum se prezinta in 2012 business-ul MedLife? La ce nivel s-a ajuns din punct de vedere financiar, tehnic, logistic, uman? In prezent, MedLife isi desfasoara activitatea...

Michael Schmidt, Presedinte Automobile Bavaria Group: "Nu vrem sa ne cumparam cota de piata, ci punem pret pe relatia cu clientul"

Interviu cu Michael Schmidt, Presedinte Automobile Bavaria Group Dle Presedinte Michael Schmidt, cine isi cumpara BMW in Romania? Un mic "portret robot" al celor care prefera aceasta marca.Conducat...

Radisson Blu – definitia luxului

Simtind pulsul capitalei, in inima orasului, Radisson Blu Hotel din Bucuresti este locul la care, tot mai des in ultima vreme cand se vrea a se organiza o intalnire de afaceri, un pranz, o cina sau ...

Bento Box - Un pranz rapid si complet, servit intr-un mod specific japonez

Restaurantul Benihana din incinta hotelului Howard Johnson are placerea sa prezinte cel mai nou concept al sau - Bento Box. Acesta vine in intampinarea persoanelor foarte ocupate, care nu au timp sa...

Noul Porsche Boxster vine in Romania din luna aprilie

Programat sa isi faca aparitia in martie pe podiumul elvetian al Salonului Auto de la Geneva, noua generatie Boxster este prezentata deja intr-un comunicat oficial. Porsche a prezentat a t...

Testimoniale

"In ceea ce priveste catalogul si portalul anuaruldeconsultanta.ro, apreciez in mod deosebit aparitia acestor produse media targetate care ne lipseau si care reusesc o monitorizare eficace si obiectiva a societatilor de profil din tara."
Avocat Ovidiu Pop, Partener Badita & Pop

"Nu putem decat sa ne bucuram sincer de succesul repurtat de publicatia si site-ul pe care cu atata minunata competenta le conduceti. Suntem onorati sa ne numaram printre colaboratorii dvs si va dorim sa cresteti constant pe aceasta piata atat de competitiva."
Raluca PUTUREANU, Marketing Specialist ROMINVENT S.A.

Avem 55 vizitatori și nici un membru online

Modernizarea sistemului de TVA si combaterea fraudei

Frauda in domeniul TVA se afla in ultimii ani pe lista de prioritati a Comisiei Europene si a Romaniei care se afla in vizorul Europei cu un deficit de colectare a TVA de aproximativ 37%, conform celui mai recent studiu al Comisiei Europene bazat pe rezultatele anului 2015.

Desi deficitul de TVA nu masoara doar fraudele, ci diferenta dintre incasarile teoretice de TVA care ar putea fi colectate aplicat consumului fata de incasarile efective de TVA, totusi, o mare parte din deficit se presupune ca provide din frauda. Drept dovada in ultimii ani in Romania, masurile legislative anti-evaziune in domeniul TVA s-au inmultit, unele fiind mai contestate decat altele: formularul 088 eliminat intre timp, modificarea declaratiei 394, anularea codului de TVA, taxarea inversa, plata defalcata a TVA etc., reguli mai stricte anti-abuz.

De asemenea, in cursul anului 2017, Directia Antifrauda din cadrul ANAF a demarat numeroase controale ce au urmarit identificarea comportamentelor fiscale inadecvate. Conform raportului de performanta publicat de ANAF aferent anului 2017, activitatea Directiei Antifrauda a condus la stabilirea unor valori ale prejudiciilor stabilite de 2,1 mld. Lei si un numar de 443 de acte de sesizare penala. De asemenea, in cadrul ANAF au fost demarate un numar de 24.533 de inspectii fiscale care au avut drept rezultat stabilirea unor obligatii fiscale suplimentare de 8.2 mld. Lei, din care TVA reprezinta 61%.

Daca aruncam o privire la capitolul contestatiilor, suma totala contestata de contribuabili in anul 2017 a fost de 8,9 mld. Lei din care a fost admisa in favoarea contribuabililor suma de 57 mil. Iei, reprezentand 0,64% din valoarea totala a obligatiilor contestate. Multe dintre contestatiile depuse sunt suspendate pentru motive de sesizare penala.

Cine sufera in urma fraudelor de TVA? Guvernele incaseaza mai putin decat ar putea sa incaseze si astfel, veniturile bugetare nu permit investitii noi in infrastructura, scoli spitale samd. Societatile de buna credinta risca sa piarda posibilitatea deducerii si recuperarii TVA dupa ce comerciantul fraudulos dispare ulterior incasarii contravalorii TVA de la cumparatorul de buna credinta. Nu in ultimul rand, fiecare dintre noi este afectat intrucat in final, suportam povara impredictibilitatii sistemului fiscal care incearca sa contracareze cu masuri mai mult sau mai putin tintite impotriva contribuabililor necinstiti (cum a fost spre exemplu propunerea implementarii split TVA in mod obligatoriu pentru toti contribuabilii), precum si a suspiciunii generalizate.

Unde este de fapt problema si care sunt solutiile pe viitor? Un model de impozitare just presupune un echilibru mai bun intre nevoile contribuabililor și nevoile administratiilor fiscale. Sistemul actual  de impozitare implementat prin Directiva europeana de TVA prevede un mecanism tranzitoriu prin care tranzactiile intra-comunitare sunt scutite de TVA, in timp ce tranzactiile locale sunt taxabile. Acest mecanism guvernat de circuatia marfurilor intre statele membre UE da nastere la „oportunitati”pentru unul dintre cele mai comune tipuri de frauda in domeniul TVA, frauda carusel.

Ce este frauda de tip carusel?
Frauda de tip carusel apare cand aceleasi bunuri (reale sau fictive) sunt cumparate si revandute de catre o societate frauduloasa de mai multe ori printr-un intermediar. La fiecare revanzare, valoarea TVA colectata creste si societatea frauduloasa, dupa ce a incasat de la cumparator suma de TVA, fie dispare, fie intra in insolventa inainte ca autoritatile fiscale sa poata recupera suma incasata si neachitata catre bugetul de stat in mod fraudulos. De cele mai multe ori, acest tip de frauda se realizeaza atunci cand societatea frauduloasa cumpara bunurile din alta tara UE, neplatind efectiv TVA la achizitie, ci doar inregistrand taxare inversa, in timp ce vanzarea locala este subiect de TVA.

Modalitatea actuala de functionare a sistemului de TVA pentru vanzari locale determina ca sumele de bani sa fie colectate pas cu pas pe intregul ciclu de productie pana la consum, ceea ce incurajeaza companiile sa observe indeaproape obligatiile lor de TVA – deducerea TVA la achizitie, respectiv, colectarea TVA la vanzare. Cu toate astea, bunurile vandute intracomunitar sunt scutite de plata TVA pe lant pana la vanzarea catre consumatorul final sau pana la vanzarea locala intr-un anumit stat membru. Acest mecanism ofera companiilor „tentatia” de a incasa in buzunarele proprii TVA platita de cumparatori, fara a-l achita la buget.

Astazi, nu exista masuri suficient de eficiente de verificare cross-border care pot sa actioneze in timp util si acest lucru da nastere la sume uriase TVA neachitate catre stat int-un interval de timp extrem de mic (chiar si doar o luna de zile), care este mult prea scurt pentru ca autoritatile sa identifice frauda si sa reactioneze.

De aceea, de cele mai multe ori, reactia apare dupa ce furnizorul fraudulos a disparut cu banii, in timp ce cumparatorul de buna credinta cere rambursarea TVA-ului achitat furnizorilor, fara a stii ca intregul lant de tranzactii a fost fraudat de una sau mai multe din companiile interpuse in lantul de tranzactionare. De multe ori, autoritatile fiscale refuza acceptarea deducerii sumelor de TVA, existand suspiciunea sau chiar certitudinea fraudelor de TVA din amonte.

Ce solutii exista?
Solutii de combatere si diminuare a fraudei de TVA au fost implementate in mai multe state membre, precum si in Romania iar una dintre cele mai cunoscute este taxarea inversa pentru anumite industrii care au fost indentificate ca avand risc crescut de frauda (energie, constructii, telefoane mobile, echipamente IT, cereale, certificate verzi, deseuri etc.). Acest mecanism permite ca vanzatorul sa nu mai incaseze TVA colectata de la cumparator, chiar daca este vorba de o vanzare locala si astfel, dispare oportunitatea de a incasa contravaloarea taxei in propriul buzunar. De asemenea, statul nu mai are obligatia de a rambursa efectiv sumele de TVA cumparatorului.

Conform ultimului raport al Comisiei Europene cu privire la taxarea inversa pentru anumite categorii de produse emis in martie 2018, statele membre considera ca mecanismul prevazut la articolul 199, alin. (1) din Directiva de TVA este unul eficient in combaterea fraudei de TVA. Datorita introducerii acestui mecanism, frauda a scazut semnificativ in anumite sectoare vizate de aceasta masura. Totusi, masurile prevazute de art. 199a si 199 b sunt limitate in timp si expira la 31 decembrie 2018. Pe baza reactiilor primite de la tarile membre UE, majoritatea considera ca ramane un instrument util pentru cazurile exceptionale de frauda si astfel, in cazul in care masurile nu vor fi prelungite, statele membre ar fi lipsite de un instrument eficient de combatere a fraudei din domeniul TVA.

Cu toate acestea, taxarea inversa ramane o masura exceptionala si limitata in timp de combatere a fraudei de TVA. Inca o data, se simte nevoia schimbarii regimului intracomunitar tranzitoriu existent in prezent, intr-un regim definitiv care sa poata cuprinda masuri generale si nu sectoriale de combatere a fraudei. Totusi, eliminarea ei fara a avea o alternativa viabila si implementabila intr-un timp relativ scurt (inceputul lui 2019), ar conduce la o destabilizare si mai mare in domeniu si implicit pierderi bugetare mai mari, pe care Romania nu si le mai permite deja la un decalaj de colectare a TVA de aproape 40%.

Conform Raportului mai sus mentionat, Comisia Europeana va emite in trimestrul II din 2018 o propunere legislativa de prelungire a masurilor existente privind mecanismul taxarii inverse.

Regimul definitiv de TVA se doreste a fi implementat incepand cu 2022
Daca vorbim de masuri generalizate si pe termen lung, inlocuirea regimului tranzitoriu intracomunitar cu un regim definitiv prespune inlocuirea scutirii de TVA existente in prezent pentru livrarile intracomunitare cu regimul de colectare de TVA la destinatie. Se simtea deja de mult timp nevoia unei schimbari, cu atat mai mult cu cat actualul regim a aparut si functioneaza fara mari modificari (mai ales la comertul cu bunuri) inca din 1993.

Astfel, Comisia Europeana a adoptat, la 7 aprilie 2016, Planul de acțiune privind TVA - catre un spațiu unic al TVA in UE anuntand, inter alia, intentia sa de a adopta un sistem definitiv de TVA pentru comertul transfrontalier pe principiul impozitarii in statul membru de destinatie a marfurilor.

Propunerea Comisiei Europene in acest sens prevede astfel introducerea unei livrari impozabile in statul membru de destinație a marfurilor, așa-numita livrare intra-unionala. Ca o prima etapa a sistemului definitiv de TVA, propunerea introduce conceptul de persoana impozabila certificata sau „Certified Taxable Person – CTP”. Acest concept permite o atestare a faptului ca o societate poate fi considerata la nivelul Uniunii Europene un contribuabil de incredere. Numai atunci cand livrarea intra-unionala este efectuată printr-un CTP, se va putea aplica mecanismul de taxare inversa. Aceasta inseamna ca atunci cand cumparatorul nu este un CTP, furnizorul va fi responsabil pentru plata TVA-ului in tara de destinatie printr-un mecanism similar celui aplicabil in prezent serviciilor funrizate pe cale electronica si anume „One-Stop-Shop”, ce presupune colectarea de catre furnizor a TVA la cotele fiecarui stat membru de destinatie insa declararea si plata acestuia, doar in tara de rezidenta printr-un decont special, urmat de decontarea intre state membre a taxei aferente fiecarei tari. Acest lucru va presupune cel mai probabil si o aliniere a regulilor de facturare intre state membre, precum si a momentului exigibilitatii TVA pentru livrari intra-unionale.

In paralel, se doreste implementarea unor masuri rapide pentru combaterea fraudelor incepand cu 2019, cum ar fi:
- Simplificarea regulilor de TVA pentru companii din UE care depoziteaza bunuri intr-un alt stat membru. Regula se simplifica pentru CTP care nu vor mai fi nevoite sa se inregisteze si sa plateasca TVA in statul membru de depozitare.
- Similar, pentru tranzactii in lant fara miscarea bunurilor la fiecare vanzare (spre exemplu tranzactii triunghiulare), vor exista masuri de simplificare tot pentru CTP;
- Noi reguli armonizate cu privire la dovada trasportului dintr-un stat membru in altul – aplicabil de asemenea, pentru CTP;
- Clarificari cu privire la necesitatea existentei unui cod de TVA valid al cumparatorului pentru aplicarea scutirii aferente livrarilor intra-comunitare.

Propunerea va fi inaintata Parlamentului European spre consultare și Consiliului de Ministri pentru acordul acestora. Aceasta necesita un acord unanim din partea tuturor statelor membre in Consiliu inainte de intrarea in vigoare a noului regim. In acest sens, va fi propusa o a noua directiva care va modifica actuala Directiva de TVA, in care vor fi stabilite principiile de baza, iar prevederile tranzitorii actuale vor fi inlocuite sau eliminate.

Cu siguranta noile modificari vor genera nevoia de schimbari najore in sistemele ERP ale companiilor, dar si o revizuire a tranzactiilor intracomunitare realizate pentru a analiza impactului lor fiscal prin prisma noilor reguli precum si costuri de conformitate pentru noul regim. Adoptarea noii propuneri de directiva de TVA este programata pentru acest an, iar regimul definitiv va fi obligatoriu de implementat incepand cu 2022.

Modernizarea regulilor de TVA pentru comertul online
Internet boom-ul, economia digitala, platformele online de tranzactionare ofera in prezent posibilitati nelimitate de cumparare de bunuri si totusi, regimul de TVA curent atrage costuri mari de conformitate pentru jucatorii de pe piata de online – inregistrari de TVA in tara de destinatia a bunurilor, fara posibilitatea declararii si platii TVA intr-un singur loc.

Singurii care beneficiaza in prezent de simplificari sunt furnizorii de servicii electronice si telecomunicatii care pot sa inregistreze si sa plateasca TVA in statul membru unde sunt stabiliti, prin sistemul One-Stop-Shop. Totusi, frauda de TVA din nedeclararea tranzactiilor online este estimata la nivel european la aprox. 5 mld. euro.

Noile propuneri ale Comisiei cu privire la comertul online cu bunuri vin sa alinieze tratamentul de TVA pentru bunuri si alte servicii, similar celui aplicabil serviciilor electronice din prezent si astfel, societatile vor avea posibilitatea sa foloseasca un singur cod de TVA sa raporteze si sa plateasca TVA prin mecanismul de One-Stop-Shop la depasirea unui plafon anual de 10.000 de euro. Noile reguli, ar trebui sa intre in vigoare in 2021 pentru a acorda statelor membre timp pentru a actualiza sistemele informatice care stau la baza mecanismului.

De asemenea, se doreste aplicarea aceluiasi tratament de TVA publicatiilor online, cum ar fi carti, reviste sau ziare online ca si celor tiparite pentru a asigura neutralitatea taxei. In prezent, publicatiile tiparite cu cod ISSN sau ISBN pot fi vandute cu cota redusa de 5%, in timp ce cele online, fiind considerate servicii, sunt subiect de 19% TVA. Aceasta propunere este in curs de dezbatere in Consiliu Europei.

Noi reguli privind cotele de TVA
Functionarea regimului tranzitoriu la nivelul Uniunii necesita la momentul implementarii lui norme privind cotele TVA pentru a se evita denaturarile in cadrul comertului transfrontalier ca urmare a eliminării frontierelor fiscale. Astfel, statele membre trebuiau sa aplice o cota standard a TVA de  minim 15 % si puteau aplica una sau doua cote reduse, nu mai mici de 5 %, anumitor bunuri și servicii prevazute de Directiva de TVA. Statelor membre le era permis, prin derogare, să aplice in continuare orice cote reduse, inclusiv cote zero, și sa aplice, de asemenea, o cota redusa oricaror bunuri sau servicii neincluse in lista, daca aceste cote erau deja in vigoare la 1 ianuarie 1991.

Un regim definitiv cu impozitarea la locul de destinatie ar presupune armonizarea normelor privind cotele de TVA. Propunerea Comisiei de modificare a prevederilor privind cotele de TVA publicata la inceputul anului 2018 permite tuturor statelor membre sa aplice, pe langa doua cote reduse de minium 5 % inca o cota redusa intre 0%-5% si o scutire de TVA cu drept de deducere. In locul extinderii listei deja cuprinzătoare a bunurilor și a serviciilor cărora li se pot aplica cote reduse, anexa III ar urma sa fie inlocuita cu o lista negativa a cazurilor in care nu se pot aplica cote reduse (produse din tutun, opere de arta, bauturi alcoolice, bijuterii etc.).

Articol de Valentina Radu (foto), Tax Partner, BARIN

Catalog

AFCAR 2017 coperta1

Abonare la newsletter

* indicates required

Agenda obligatiilor fiscale 2017

ey agenda fiscala 2017 coperta

 

 

 

 

 

 

 

 

 

andra musatescu sigla noua

 

 

Valoria logo2 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Kreston logo 2018

 

 

 

works logo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

prospect logo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

expert control logo

 

 

 

 

 

evident info logo 

 

 

 

 

nefertiti logo

 

 

 

Copyright © 2017 KLAUS MEDIA PRESS
Toate drepturile rezervate.